Pengikut

Jumaat, 22 Februari 2013

Makanan Kambing di Agro Tani D'Villa

Salam satu Malaysia......

Berjumpa kembali dalam entri terbaru saya di blog Agro Tani D'Villa. Sebelum ini saya telah memuatkan berita mengenai kelahiran anak-anak kambing di Kandang Agro Tani D'Villa, iaitu dari induk kambing Boer dan kambing kampung. Saya ringkaskan maklumat mengenai anak-anak kambing tersebut seperti berikut. 

Bil
Tarikh Kelahiran
Jantina
Berat Semasa Lahir
Catatan
1.
9 Februari 2013
Jantan
2.6 kg
Baka Boer
2.
11 Februari 2013
Betina
1.450 kg
Boer + Kampung

Sekarang ini, anak-anak kambing tersebut telah 2 minggu dilahirkan. Berat dia pun dah semakin meningkat. Ini berdasarkan pemerhatian yang saya lihat dari segi fizikal anak-anak kambing tersebut yang semakin bertambah. Masa saya mengendongkan anak-anak kambing tersebut pun terasa beratnya jika dibandingkan semasa ia baru dilahirkan.

Dalam entri ini saya ceritakan sedikit tentang sumber-sumber makanan utama bagi kambing-kambing di Agro  Tani D'Villa serta peralatan yang ada. Kambing-kambing ini saya beri makan rumput-rumput yang tumbuh meliar di semak dan tepi jalan. Kira rumput tempatan lah tu. Tumbuh dekat tepi rumah pun saya ambil untuk diberi makan untuk kegunaan kambing saya. Mula-mula dulu, saya akan ikat dan tambat kambing saya sebelah pagi di tempat yang ada tumbuhnya rumput untuk diberi makan. Sebelah petang baru saya akan bawa naik ke kandang. Dalam pada itu, saya rajin membaca blog tentang ternakan kambing di dalam internet. Dari situ baru saya tahu ada sumber makanan yang lebih efektif untuk ternakan kambing. Antaranya baja, rumput napier, dan garam jilat. Saya telah berhubung dengan rakan-rakan ternak antaranya dari semenanjung dan juga Sarawak. Saya membuat pesanan untuk garam jilat dan juga rumput napier dari syarikat Agro As-Sakinah kalau tak silap saya. Rumput-rumput napier dijual ikut ruas iaitu 20 sen seruas. Kalau nak beli guna kilo juga boleh. Pada waktu itu saya membeli 10 kg benih rumput napier. Kosnya mahal disebabkan caj pos laju ke alamat saya di Serian, Sarawak. Apabila benih tersebut sampai, saya terus tanam. Saya tanam di dua tempat iaitu di luar pagar kandang kambing saya, dan di belakang rumah arwah ibu bapa saya. Yang saya tanam dekat tepi pagar tak hidup, sebab kawasannya berendam dengan air apabila hujan dan air pasang naik. Jadi kawasan tersebut memang tak sesuai untuk ditanam dengan rumput napier tersebut. Mujurlah yang saya tanam dekat belakang rumah arwah ibu bapa saya ada yang hidup. Itu pun sedikit. Saya biarkan rumput tersebut tumbuh tinggi terlebih dahulu sehingga menampakkan ruasnya. Apabila sudah pasti ruasnya dah boleh dipotong, saya tebang rumput napier tersebut. Ruas-ruas rumput napier yang telah siap saya potong tadi seberat 4 kg. Rumputnya pulak saya beri pada kambing untuk dimakan.

Benih napier seberat 4 kg tadi saya tanam keesokan harinya di tepi jalan dekat kebun arwah ibu bapa saya. Sebelum itu, tanah tepi jalan tersebut dah saya racun dengan racun rumpai seminggu sebelum nya. Kawasan yang saya tanam dengan rumput napier tersebut kecil sahaja keluasannya. Jadi saya ambil inisiatif untuk tanam benih jagung di kawasan yang masih lagi belum saya tanam. Selang beberapa hari pucuk-pucuk rumput napier mulai keluar dari ruas rumput napier yang saya tanam. Begitu juga dengan anak-anak jagung mulai tumbuh. Saya bubuh baja pada rumput napier dan jagung yang saya tanam. Selang hampir dua bulan kemudiannya, saya tebang pokok-pokok jagung dan bolehlah diberi makan pada kambing-kambing saya. Buahnya saya makan sendiri bersama keluarga. Pokok-pokok rumput napier saya pun dah boleh ditebang. Seperti biasa, ruas-ruas rumput napier tersebut saya asingkan terlebih dahulu dari daunnya untuk saya potong dijadikan sebagai benih yang baru untuk ditanam. Daunnya pula saya hancurkan dengan mesin menghancurkan rumput yang baru saya beli pada 21 Januari 2013 jenama LEO. Fungsi asalnya adalah untuk menghancurkan ranting-ranting kayu, tapi saya gunakan untuk menghancurkan rumput dan batang jagung untuk makanan kambing-kambing saya. Hasilnya sama dan tak menghampakan. Mesin ini menggunakan kuasa elektrik dan berputar menggunakan motor elektrik. Matanya pula dalam bentuk bilah-bilah gear.

Di sini saya muatkan beberapa keping gambar benih rumput napier yang saya perolehi dari napier yang saya tanam sendiri. Kini saya tak perlu mendapatkan bekalan dari luar lagi memandangkan saya sudah berjaya menghasilkan benih rumput napier sendiri. Saya juga bercadang menjual benih tersebut jika ada permintaan.

Napier yang dituai  hasil  dari tanaman saya sendiri...

Segar.....benih rumput napier yang siap dipotong.

Napier yang sudah siap untuk ditanam semula....

Mesin penghancur rumput napier jenama LEO...import.

Pandangan depan....siap ada roda.

Pandangan sisi...

Pandangan atas..

Bilah-bilah mata pemotong.

Garam bukit / jilat....dipesan dari Agro As-Sakinah.

Dijadikan sebagai makanan tambahan.

Dibeli 6 ketul, masih berbaki 4....tahan lama.


Dalam entri ini saya tidak dapat muatkan makanan berasaskan baja untuk kambing saya memandangkan makanan tersebut baru sahaja habis. Saya tak sempat mengambil gambar untuk baja tersebut unuk saya paparkan. Insya Allah, entri akan datang saya akan paparkan. Bagi makanan ini, setakat ini saya telah menggunakan dua jenis baja. Yang pertama berasaskan hampas soya. Saiznya lebih besar dan kasar. Yang kedua berasaskan daun-daun dan isirung buah sawit..harganya mahal iaitu mencecah RM100 satu beg.

Untuk masa yang akan datang, saya akan muatkan gambar-gambar terbaru kambing-kambing di kandang Agro Tani D'Villa dan aktiviti terkini saya. Selamat berjumpa kembali....wassalamualaikum....

Aktiviti Bergambar Sebelah Petang Di Kandang Agro Tani D'Villa

Sabtu, 23 Februari 2013

Petang ini saya telah pergi ke tempat di mana saya menanam rumput napier saya sebelum ini. Saya membersihkan kawasan yang sebelumnya saya tanam dengan pokok-pokok jagung. Rumput rumpai dibuang menggunakan parang panjang. Akhir sekali barulah saya tanam dengan benih napier yang saya potong semalam. Di bawah merupakan benih napier yang selesai saya tanam. Ada 82 batang jumlah kesemuanya.

Napier yang siap ditanam.

Napier di tanam sebaris.
Berikut pula gambar-gambar napier yang saya tanam pada Disember 2012 yang lepas. Kini, ia dah tumbuh tinggi dan sesubur dalam gambar ini. Rumput napier ini dah beberapa kali saya potong. Saya pilih napier yang cukup matang sahaja sebelum ditebang.


Subur...beginilah napier saya yang dah matang.


Ini pula napier yang telah saya pilih dan dipotong.

Sedia untuk dimasukkan ke dalam mesin penghancur.

Ini pula gambar rumput-rumput napeir yang telah dihancur halus dengan mesin penghancur sebelum dihantar ke kandang untuk makanan kambing.




Gambar-gambar ini pula menunjukkan imej kambing yang sedang makan rumput napier yang telah dihancur. Rumput napier ini dimasukkan ke dalam palung makanan yang saya buat dari bekas salur air hujan.

Boer sedang makan....

Kambing kampung nampak selera makan rumput napier yang dipotong.

Kandang kotor sedikit akibat tanah becak kena hujan..


Gambar-gambar ini pula adalah gambar anak-anak kambing Boer + Kampung, dan anak Boer yang berusia 2 minggu selepas kelahirannya.

Anak Boer + Kampung

Masa ambil gambar , kambing ni toleh sebelah lain pulak....


Induk dia kotor  akibat tanah becak.

Anak Boer yang original....tengoklah boot saya yang kotor akibat tanah becak.

Fizikal boer ni dah nampak tinggi dan panjang...

Cuba nak makan saki baki rumput dalam bekas makanan....


Tengok saudara dia makan rumput.....yang ini berusia hampir 1 tahun.



Tinggi anak boer ini dah nak sama dengan kambing katjang ini.

Ini pula gambar induk Boer meragut di dalam pagar selepas tengahari...

Meragut seorang diri sahaja...yang lain duduk dalam kandang....





























3 ulasan:

  1. salam tuan, dimana tuan beli mesin penghancur rumput tu? dan berapakah harganya?

    BalasPadam
  2. Terbaik tuan..nak tanya..sini nak beli garam bukit ya..kmk da pelihara kmbing..hnya sekadr suka2 jak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maaf tuan. Sudah lama saya tidak aktif berblogger. Tuan boleh cari garam bukit di FB taip shj garam bukit

      Padam

Rezeki Ramadhan 2021

 17.04.2021 perusahaan Sarang walet di Agro Tani D'Villa mula menjual hasil bagi Tahun 2021 pada Tarikh hari ini. Lama tidak update post...