Pengikut

Ahad, 10 Februari 2013

Agro Tani D'Villa (Kambing Bunting)

Kambing Bunting.


Kambing-kambing induk iaitu berjumlah 2 ekor di kandang Agro Tani D'Villa dilihat telah berpacaran dengan kambing boer. Jangkaan saya kedua-dua kambing ini telah bunting berdasarkan pengamatan saya terhadap tabiat kambing-kambing tersebut di kandang. Saya jangkakan kambing-kambing ini akan melahirkan anak pada Bulan Februari 2013. Saya juga telah ditanya oleh pemilik asal boer saya, sudah beranak atau belum boer tersebut. Saya memberitahu jangkaan saya kambing-kambing ini akan beranak pada Bulan Februari.

Berita Gembira dan Sedih

Saya teruja untuk menunggu kambing-kambing ternakan di kandang Agro Tani D'Villa melahirkan anak masing-masing. Saya menjangkakan kambing-kambing ini akan lahir di penghujung Februari, rupa-rupanya kambing tersebut beranak lebih awal daripada apa yang saya jangka. Ketika saya menonton TV tengok filem Hindi, saya terkejut apabila mengetahui kambing boer saya telah selamat beranak. Ketika itu saya jenguk dari tingkap rumah, saya ternampak seekor anak kambing boer duduk di sebelah induknya. Rupa-rupanya kambing boer saya telah beranak, tak sedar saya dengan kelahiran tersebut. Apabila saya masuk ke kandang, bulu anak kambing tersebut sudah kering...terlepas tengok kambing ini melahirkan anak. Yang bestnya, anak kambing boer ini menyerupai bapanya dengan dari kepala hingga ke leher berwarna hitam, dan badan berwarna putih.. Anak boer ini selamat dilahirkan pada petang Sabtu, 9 Februari 2013 sekitar jam 4.15 petang sehari sebelum Tahun Baru Cina. Berat anak boer ini pula sebanyak 2 kilo 600 gram, dan jantinanya adalah jantan. Mulai dari saat itu saya kelam kabut membuat sempadan khas untuk ibu dan anak boer ini supaya tidak diganggu kambing-kambing lain. Dawai mata punai saya lapik di atas lantai untuk elakkan kaki anak boer tersepit.

Keesokan hari saya dapati boer jantan kelihatan tak bermaya. Sebelah pagi saya lihat boer tersebut berjalan menyeretkan kaki hadapan sebelah kiri. Setelah diberi makan rumput napier yang saya potong gunakan mesin, boer tersebut duduk dan baring. Sampai sebelah petang saya dapati boer tersebut masih baring, dan tak mampu angkat sendiri. Saya kesian tengok boer tersebut mengembek dan tak mampu angkat sendiri. Mungkin kakinya patah atau terseliuh akibat terjatuh. Takut dengan perkara yang tidak diinggini daripada berlaku, saya tekad nak sembelihkan sahaja kambing boer tersebut. Dengan bantuan abang saya, dan abang ipar, petang tu juga kami sembelihkan kambing tersebut. Memang sedih tengok kambing tersebut terpaksa disembelih, tapi apa kan daya takut ia mati percuma. Jumlah nya baru nak bertambah seekor semalam, namun berkurang seekor pula hari ni. Tak apa, saya cakap dekat abang-abang, ipar dan biras saya anggap saja itu sebagai zakat ternakan. Setelah selesai daging kambing tersebut dilapah, saya sedekahkan kepada adik-beradik saya, ipar, biras dan juga jiran saya daging tersebut. Selebihnya dalam 4 kg saya simpan sendiri. Ada juga jiran saya membeli daging tersebut sebanyak 1kg, dapatlah harganya sebanyak RM24.

Induk beranak lagi.

Keesokannya pula saya dapat berita gembira sekali lagi. Induk kambing kampung saya yang turut bunting telah selamat melahirkan anak yang baharu. Kelahiran tersebut juga saya tak sempat saksikan. Beberapa minit setelah beranak, baru saya sedar kambing tersebut melahirkan anak. Saya sedar setelah saya jenguk dari tingkap dan saya dapati ada saluran peranakan anak kambing tersebut masih tergantung di belakang induknya. Saya bergegas ke kandang untuk melihat anak kambing tersebut. Baru saja dilahirkan, badannya masih lagi basah-basah. Saya pindahkan kambing tersebut di tempat induk boer dua hari yang lepas supaya kakinya tidak tersepit di celah-celah lantai. Yang bestnya walaupun induknya kambing kampung, tapi anak yang dilahirkan menyerupai bapanya yang saya sembelih semalam. Berbulu putih dan berwarna coklat dari kepala hingga ke leher. Jantinanya belum saya dapat pastikan sehingga entri ini ditulis. Kambing ini dilahirkan kira-kira jam 10 pagi, 11 Februari 2013 iaitu selang sehari selepas kelahiran anak kambing dari induk boer. Saya bersyukur, inilah dikatakan sebagai rezeki pemberian Allah. Hari sebelumnya lahir seekor anak boer, esoknya bapanya pula disembelih untuk elak kematian percuma. Alhamdulillah, keesokannya pula lahir seekor anak baka boer dari bapa yang sama, walaupun induknya adalah kambing kampung...Ia menjadikan kambing saya berjumlah 6 ekor kesemuanya. 4 dewasa, dan 2 anak..Insya Allah, dalam entri seterusnya saya nyatakan berat anak dari baka boer ini...wassalam....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rezeki Ramadhan 2021

 17.04.2021 perusahaan Sarang walet di Agro Tani D'Villa mula menjual hasil bagi Tahun 2021 pada Tarikh hari ini. Lama tidak update post...