Pengikut

Ahad, 10 Februari 2013

Sekapur Sirih....

Assalammualaikum dan salam 1 Malaysia....

Blog Agro Tani D'Villa baru ditubuhkan pada 10 Februari 2013...Ianya sebagai perkongsian wadah buat rakan-rakan tani dari seluruh Malaysia, baik dalam aktiviti penternakan mahupun aktiviti pertanian. Dalam entri yang pertama ini saya akan kongsikan kepada rakan-rakan mengenai hobi saya selama ini iaitu menternak kambing..

    Bercerita mengenai ternakan kambing ini, saya telah berjinak-jinak di bidang ini lewat akhir tahun 2008. Ketika itu saya membeli sepasang kambing kampung dewasa dari penduduk di kampung saya juga..setelah sestashun memelihara, kambing tersebut selamat melahirkan seekor anak...namun tak beberapa lama lepas tu ianya mati,entah kenapa saya pun tak pasti. Kemudian, bunting lagi namun anak yang dilahirkan mati beberapa bulan selepas tu setelah terjerut tali untuk menambatnya di tempat meragut. Kambing saya tersebut tak produktif sangat, hanya melahirkan seekor anak sahaja setiap kali kelahiran. Kali terakhir kambing tersebut melahirkan anak pada April 2012. Kali ini ia melahirkan sepasang anak kembar sekaligus, betina dan jantan. Ianya menjadikan anak kambing dari induk tersebut telah dilahirkan adala'h berjumlah lima ekor. 

September 2012

Sepanjang bulan puasa, saya mengupah jiran untuk membina kandang baharu untuk kambing-kambing saya. Di sini bermulalah idea saya untuk mengusahakan ternakan ini secara serius. Timbul juga idea saya untuk menamakan perusahaan ternakan saya ini dengan nama Agro Tani D'Villa, merujuk kepada aktiviti pertanian dan juga penternakan...semoga ia menjadi pemangkin  untuk berjaya sebagai penternak kambing di tempat saya. Berbalik kepada pembinaan kandang kambing tadi, saya telah membelanjakan kira-kira RM5000 untuk membeli bahan tak termasuk upah jiran..setalah siap, saya pindahkan kambing-kambing ini ke kandang baharunya minggu-minggu terakhir puasa Ramadhan. Kesemuanya berjumlah 4 ekor. Induk seekor, dara seekor, dan anak kembar dua ekor. Seronok melihat gelagat-gelagat kambing ini semasa berpindah ke kandang yang baharu.

Syawal 2012

Selepas seminggu beraya, saya mula terfikir untuk menambah jumlah ternakan kambing saya. Banyak tempat di luar dari kampung saya telah saya kunjungi untuk mencari baka kambing yang terbaik untuk dibeli. Malangnya, penternak-penternak yang saya jumpa tidak bersedia untuk menjual kambing mereka. Akhirnya saya cari-cari juga pengusaha kambing di kampung saya sendiri. Alhamdulillah, hasrat saya tertunai apabila seorang pengusaha sudi menjual kambingnya kepada saya. Saya membeli baka kambing boer dari beliau dengan harga RM800 seekor, iaitu boer jantan berwarna putih dan hitam. Isteri saya pula meminta saya supaya membeli seekor lagi iaitu boer betina. Malangnya pengusaha tersebut hanya mahu menjual seekor sahaja untuk kami. Saya bawa balik kambing tersebut dan tempat kannya bersama-sama kambing kampung saya tadi. Tak lama lepas tu, pengusaha tadi telefon pada saya menyatakan dia dah ubah fikiran untuk jual sahaja boer betina miliknya untuk saya. Saya dan isteri gembira mendengar khabar tersebut. Dan sebelah petangnya saya mengambil boer tersebut untuk diletakkan bersama-sama dengan kambing-kambing tadi. Harganya adalah sama iaitu RM800. Ia menjadikan kambing-kambing saya berjumlah 6 ekor kesemuanya.
Inilah keluarga baru dalam kandang Agro Tani D'Villa...sepasang Boer.

Kematian Pertama

Di kandang baharu ini keadaannya lebih luas dan selesa. Namun, keadaan lantai yang agak jarang menyukarkan pergerakan anak kambing..Anak-anak kambing saya yang kembar ini sering terperosok di celah-celah lantai akibat lantai yang tidak sesuai untuk anak-anak kambing. Menyedihkan hati apabila anak kambing betina saya yang baru berusia hampir dua bulan, telah tersepit di celah-celah lantai, dan akhirnya mati akibat mungkin dipijak atau ditanduk oleh kambing boer...ianya menjadikan jumlah kambing saya berkurang kepada 5 ekor sahaja. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rezeki Ramadhan 2021

 17.04.2021 perusahaan Sarang walet di Agro Tani D'Villa mula menjual hasil bagi Tahun 2021 pada Tarikh hari ini. Lama tidak update post...